Frans-Chaya.reismee.nl

Taipei en Maokong

Na de lange reis naar Taipei en een goede nachtrust in een prima hotel is het even wennen aan het rondlopen in een goed georganiseerde, nette en schone Aziatische hoofdstad. Dit was namelijk wel anders in Bangkok en Kuala Lumpur. Het valt vooral erg op dat overal een systeem of juiste oplossing voor gevonden is door zowel de bevolking als de overheid. Dat kan ook niet anders in een stad met 3 miljoen mensen. Alle gebouwen hebben een veranda achtige doorloop zodat je honderden meters kan lopen zonder nat geregend te worden. Zou dit niet een ideetje voor bij ons zijn? De discipline die ELKE Taiwanees waarschijnlijk van jongs af aan aangeleerd krijgt met betrekking tot het, overigens briljante, metrosysteem is bewonderenswaardig. De rust en kalmte die daar heerst is tekenend voor de georganiseerde Taiwanees. Of het nu onder of boven de grond is, overal valt te zien dat Taiwan een welvarend Aziatisch land is zonder het verleden te vergeten. Want ook in Taipei staan tal van gedenk tempels en monumenten die wijzen op een belangrijk moment of figuur uit de geschiedenis. Om terug te komen op het metrosysteem, en trouwens ook de treinen en andere vormen van openbaar vervoer, is het opvallend dat overal waar een schema voor is deze ook aangehouden word. Alles gaat hier op de tijd die aangekondigd is. Kortom een metropool dat perfect is aangepast aan de hoeveelheid mensen op een relatief klein oppervlak. Hebben al die kleine kereltjes en kleine vrouwtjes goed over nagedacht. Met trek in een kopje verse thee vertrokken we richting Moakong. Bijna rechtstreeks uit de metro staat een gondel klaar om ons naar 300m hoogte te brengen. Trouwens wel lekker zo'n gondeltje met hoogtevrees. Maar na een mooie rit met uitzicht over de thee plantages en New Taipei, een nieuw gedeelte van de hoofdstad waar alle hightech industrie zich bevind, eindigt de gondel in Maokong. Een dorp tegen de heuvels op gebouwd (zou bij ons trouwens gewoon een 'berg' heten). Een kan thee bestelt en genoten van het uitzicht dat toch wel weer anders was en niet te vergelijken met eerder bezochte landen in Azie. Op naar de volgende bestemming. Tainan, zuid-west Taiwan. Word vervolgt...